Warhol i/jako marka, czyli refleksje po wystawie: Andy Warhol. Konteksty

Uwielbiam czytać, co prezentuję na tym blogu i lubię oglądać filmy, o czym piszę od 5,5 roku tutaj, a wszystko to przy filiżance gorącej czekolady, o której poświęciłam kolejnego bloga. Kolejną dziedziną moich zainteresowań jest historia sztuki i sztuka współczesna. Dzięki studiom uczestniczyłam w kilku naprawdę świetnych wystaw, co zmobilizowało mnie do regularnego (częstszego niż w czasach edukacji w szkole średniej) odwiedzania galerii sztuki. Parę lat temu założyłam bloga o wydarzeniach kulturalnych, ale to się nie sprawdziło. Postanowiłam dodać nową kategorię na tym blogu i co jakiś czas (ok. 2 razy w miesiącu) napisać o jakieś wystawie, czasem w formie relacji, czasem jak dzisiaj w formie eseju.

W okresie 11.12.2012-10.02.2012 w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie można było zobaczyć wystawę prac Andy’ego Warhola.

Wystawa Andy Warhol. Konteksty zrobiła na mnie wrażenie, bo jednak okazja zobaczenia osobiście prace czołowego przedstawiciela pop-artu nie zdarza się często. Bliskość i dostęp do takich interesujących wystaw sztuki tylko wzmacnia myśl: jak to dobrze jest studiować w Krakowie.

Dziś opublikuję pracę, którą pisałam na zaliczenie przedmiotu, pt.: Warhol i/jako marka.

Dzieła Andy’ego Warhola są pełne symboli Stanów Zjednoczonych i kultury masowej, jaka powstała w połowie XX wieku. Są to czasy, kiedy towar stał się pożądaną wartością. Każdy towar prezentuje jakąś markę. Marka określa przedmiot lub podmiot, z którym się identyfikuje.

Mówiąc o Warholu nie można uniknąć tematu gwiazd ekranu, które stały się ikonami kultury XX wieku. Marilyn Monroe czy Mick Jagger to tylko niektóre postacie, które u Warhola zostały mianowane na „Święci XX w.” To nawiązanie to religijności nie jest przypadkowe i zostało ono podkreślone na wystawie „Andy Warhol. Konteksty”, gdzie serigrafie kultowych postaci tworzą swego rodzaju ikonostas. Nieprzypadkowość tego zabiegu wiąże się z samym artystą, który został wychowany w obrzędzie grekokatolickim i malarstwo ikonowe to jedno z jego pierwszych spotkań ze sztuką. Wzorując się na wizerunkach świętych Andy Warhol stał się twórcą ikon dwudziestowiecznej kultury masowej. Prezentowanie marki Ameryki przez Warhola nie ogranicza się do gwiazd ekranu. Ikonostas składa się także z wizerunków legendarnych postaci z historii Stanów Zjednoczonych, które też w pewien sposób ukształtowały charakter tego państwa. Ponadto jedna ściana wystawy jest poświęcona portretom Żydów XX w. Oprócz postaci, tematem pracy Warhola były materialne marki charakteryzujące amerykańskie społeczeństwo – Puszki zupy Campbell czy Coca Cola. Dzieła Andy’ego Warhola można określić jako „marka” nowoczesności.

Związek Warhola z marką można dostrzec w jego osobistej kolekcji, która świadczy o jego przywiązaniu do towaru. A jak wspominałam na początku, towar jest marką. Artysta zbierał praktycznie wszystko, niezależnie od wartości. Te produkty inspirowały też do twórczości, a ich wykorzystanie nadawało tym produktom markę, markę Andy’ego Warhola.

Andy Warhol nie tylko promował markę, ale także ją kreował. Mam tu na myśli nie tylko jego twórczość, ale też szerzenie wybiórczych i często zakłamanych faktów swojego życia. Jego specyficzny sposób bycia i tajemnicza aura jaką wokół siebie tworzył, intrygowały media i tym osiągnął swój cel. Andy Warhol opanował do perfekcji sposób na stanie się znaną osobą. Wiedział, gdzie się pojawiać i z kim przebywać, aby stać rozpoznawalną osobą. Na podstawie jego życia można skonstruować przepis na stanie się ikoną kultury popularnej i nie tylko. Andy Warhol poznał dobrze zasadę bycia znanym z tego, że jest się znanym. Jego sława to kwintesencja popularności. Postać Warhola jest ściśle kojarzona z tym (a w tym mieszczą się postacie i produkty), co wszyscy (by nie rzec „mało ludzko” – masa) kojarzą. Dlatego dzieła tego artysty to produkty marki, jaką jest Warhol. „Inne” marki widniejące w jego dziełach, stają się automatycznie markami Warhola, bo czy Campbell kojarzy nam się z czymś innym niż puszkami zupy Warhola?

Podsumuję krótko: Warhol stał się marką przejmując już istniejące marki.

1 thought on “Warhol i/jako marka, czyli refleksje po wystawie: Andy Warhol. Konteksty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *